Sådan kan din virksomhed blive mere synlig

Særligt i brancher med høj konkurrence, kæmper virksomhederne om synligheden overfor kunderne – måske gør du også? Forbrugerne bliver mødt af reklamer mange steder; på internettet, udendørs, i radio & tv med mere. Det kan derfor som virksomhed være svært at være synlig – særligt hvis det er et område, man ikke har beskæftiget sig med tidligere. I denne artikel får du en række konkrete råd til, hvordan du kan blive synlig med din virksomhed.

Gør brug af outdoor bannere

Nogle virksomheder og butikker er velsignet af at ligge enten ud til en stor vej eller i en gade med mange mennesker. For at få det maksimale ud af det, kan det være en idé at lave outdoor reklamer. Det vil som regel være i form af bannere. Er det en strategi, du vælger, så bør du tænke over løbende at skifte budskaberne på dine bannere, så du kan få promoveret forskellige områder af din virksomhed.

At lave et banner er selvfølgelig ikke noget, man bare lige gør. Det kræver naturligvis, at det udarbejdes grafisk – enten af dig selv eller af en grafisk designer. Dernæst skal banneret printes. Her findes der mange trykkerier, der kan klare det for dig. Har du brug for mange bannere, og udskifter du dem ofte, kan du på den lange bane spare penge ved at investere i en storformatprinter – også kaldet en plotter. Det giver dig nemlig muligheden for selv at udskrive dine bannere til en god pris. Det gør dig også i stand til hurtigt at kunne agere på nye kampagner og tilbud. Storformatprintere og plottere bliver ofte også brugt i supermarkeder, hvor der løbende skal laves nye bannere.

Der findes mange forskellige typer af storformatprintere, og der er mange forskellige prisklasser. Overvejer du at investere i en, så sørg for at vælge en plotter, der kan printe i de størrelser, du ønsker. Det behøver i dag ikke at være svært at bruge en storformatprinter. De fleste mærker som for eksempel Brother har nogle gode guides til, hvordan der udskrives, og hvilke krav der er hertil. Vælger du at investere i en plotter, skal du naturligvis være klar opmærksom på, at der løbende skal skiftes blæk i printeren.

Selvom outdoor bannere ikke direkte henvender sig til kunder, der har behovet her og nu, kan det stadig være en god måde at få nogle budskaber ud på, hvis din virksomhed ligger et sted, hvor der kommer mange mennesker.

Avis & print

En anden og lidt ældre måde at synliggøre sin virksomhed på, kan være gennem printannoncer og artikler i aviser. Det kan for eksempel være via egne flyers og brochurere, som du enten kan købe eller printe selv. Der findes også stadig mange aviser og blade, hvor du ofte har mulighed for at få oplysninger omkring læserne af bladet.

En af ulemperne ved denne form for markedsføring er, at du ikke altid vil blive synliggjort for personer, der har behov for dit produkt eller din løsning her og nu. Det kan mere være med til at skabe noget branding og gøre, at du er top-of-mind hos en potentiel kunde, når han/hun står og mangler dit produkt eller din ydelse.

Print kan bruges på mange måder. Det er materiale, du kan give dine eksisterende kunder, men du kan også bruge det til at nå ud til nye kunder ved at dele dit materiale ud i områder, hvor dine nuværende kunder ikke befinder sig.

Sociale medier

En af de mest populære måder at nå ud til nye kunder på er via sociale medier. Der findes i dag rigtig mange forskellige sociale medier, der hver har sit eget formål. Der er LinkedIn til det professionelle formål, og så er der Instagram, Snapchat og TikTok, der typisk henvender sig mere til det lidt yngre segment.

Før du kaster dig over markedsføring via sociale medier, skal du først være sikker på, at din målgruppe rent faktisk er til stede der, hvor du ønsker at være synlig. Sælger du B2B ydelser vil det sandsynligvis give mere mening at være tilstede på LinkedIn frem for på Facebook eksempelvis. Sælger du tøj eller andre B2C produkter, så vil det sandsynligvis give mere mening at være tilstede på Instagram og Facebook fremfor på LinkedIn.

Som du kan læse er der mange forskellige måder, hvorpå du kan blive synlig med din virksomhed. Det er uanset om du er et klassisk handelsfirma, sælger ydelser eller har en fysisk butik. Vi håber, at denne artikel har givet dig lidt inspiration til arbejdet med at synliggøre din virksomhed.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

×