Sådan bliver du husket af dine medarbejdere

  • December 09, 2019
  • by

Julen nærmer sig og årets sidste arbejdsdage inden det nye år begynder. Har du fået købt gaverne til dine medarbejdere? Hvis ikke, er det måske nu du skal overveje at få gaverne i hus. Måske du tidligere har oplevet medarbejdernes manglende entusiasme og følt at gaverne blev modtaget som en selvfølge. Så hvorfor overhovedet bruge krudt på at vælge gaver år efter år? Gavner det noget tænker du måske. Har du overvejet at de gaver du giver dine medarbejdere, udstråler stor signalværdi? Gaver er en oplagt mulighed for at vise dine medarbejdere hvilke værdier du står for og vil blive husket for i din virksomhed. Tænk på at medarbejderne husker hvilke gaver de har fået gennem årene og hvordan de blev leveret. Gaver har betydning.

Gaver der gavner

Gaver er en god måde at anerkende sine medarbejderes indsats på og påskønne den indsats de har lagt i jobbet i det forgangne år. En del medarbejdere har lagt mange timer og engagement i jobbet og har måske prioriteret job over familie for at vise deres loyalitet overfor dig og dit firma. Påskøn deres arbejdsindsats med en god gave. Det varmer. Forskning påviser at medarbejdere der føler sig værdsat, i meget højere grad yder en ekstra indsats på job, for at få opgaverne løst. Ofte udviser de mere ansvarsfølelse. Måske du synes det er store ord at beskrive en gave med, men ikke desto mindre er det en realitet at jo mere anerkendte medarbejderne føler sig, jo mere energi læger de i jobbet. Forskning påviser at tilfredse medarbejdere har færre sygedage, har større loyalitetsfølelse, taler mere positivt om arbejdspladsen og er endnu mere løsningorienteret end utilfredse medarbejdere.

Hvilken julegave skal jeg give mine medarbejdere?

Det er desværre ikke altid kun tanken der tæller. Indenfor markedsføring er begrebet ”delighters” et velkendt begreb, som betyder man opnår bedre kundetilfredshed, når man giver kunderne noget de ikke forventede – altså en lille overraskelse. For eksempel har cafeer gjort brug af den kundeservicetrick i mange år. Oprindeligt kunne kunder købe en kop kaffe med mælk. De det produkt blev en selvfølge for kunderne, kom cafeerne på den idé at tilbyde cafe latte. Da Cafe latte blev selvfølge for kunderne, så tilføjede branchen et lille stykke chokolade til kaffen ved servering og senest kan man få sit ansigt formet i kaffeskummet. Den samme mekanisme gælder for julegaver til ansatte. Den første gave var en dejlig overraskelse og derfor påskønnet af medarbejderne, men som årene er gået er den årlige julegave blevet en selvfølge. Derfor er det vigtig du vælger dine gaver med omhu. Overvej hvilke gaver der vil glæde dine medarbejdere. Giv hellere for meget end for lidt. Her kan det ikke betale sig at spare.

Tips til hvordan julegaver giver dig respekt

Nogle firmaer har en gaveordning, hvor medarbejderne selv kan vælge mellem nogle udvalgte gaver. Det kan være en fordel, da du her er sikker på medarbejderne får en gave de kan lide. Spørg ind til hvad de valgte og udvis oprigtig interesse. Tilføj et kort, hvor du takker for indsatsen og påskønner deres arbejdsindsats. Alternativt hold en tale fra hjertet. Husk at dine ord som ejer eller direktør vægter meget højt for medarbejderne, så vær ikke bleg for at udvise respekt og anerkendelse overfor dem, der hver dag bruger mange timer på at arbejde for dig. Og husk gaverne kan trækkes fra op til et bestemt beløb, så udgifterne ikke bliver uoverkommelige.

Comments Off